magnezijum

Magnezijum – Mg, o njegovoj ulozi i kako da znate da ga nemate dovoljno!3 minuta čitanja

Rešili smo da napišemo tekst o magnezijumu, suplementu koji je danas lako dostupan na tržištu i sve više ljudi ga koristi.

Šta je magnezijum?

Magnezijum je mineral, ali i elektrolit koji učestvuje u više od trista biohemijskih procesa u organizmu. Važan je jer učestvuje u regulaciji krvog pritiska, funkcionisanju nervnog i mišićnog sistema, izgradnji proteina, regulaciji šećera, kao i u mnogim drugim procesima.

Kako se otkriva manjak magnezijuma?

Postoje laboratorijski testovi kojima može da se utvrdi vrednost Mg –a, ali nisu dovoljno pouzdani jer se ovaj mineral većinom nalazi u kostima i u tkivima, tako da izmerena vrednost iz krvi nije dovoljno pouzdan parametar.

Kako da znate da imate nedostatak magnezijuma u organizmu?

Nedostatak magnezijuma može da se manifestuje na različite načine, mi ćemo pomenuti najčešće simptome:

  1. Grčevi (spazmi) i bolovi u mišićima su prvo na šta se pacijenti žale. Takođe se žale i da im se u miru, dok leže odjednom noge pokrenu same od sebe (sindrom nemirnih nogu).
  2. Nesanica je druga tegoba sa kojom se susreću. Na nju se nadovezuje anksioznost, pa ta kombinacija može dovesti i do nekih drugih stanja.
  3. Povišen krvni pritisak – hipertenzija. Jedan od činilaca koji doprinosi dobroj regulaciji krvnog pritisaka je i magnezijum i sasvim je razumljivo da njegov nedostatak može povećati pritisak.
  4. Glavobolje i razni oblici migrena se često javljaju usled nedostatka ovog minerala.
  5. Osteoporoza – magnezijum je jako bitan za dobru apsorpciju vitamina D.
  6. Pored toga pomenućemo pogoršanje PMS-a. Nedostatak ovog minerrala može pogoršati aritmije.

Kako se magnezijum prirodno unosi?

Namirnice koje su bogate ovim mineralom su: spanać, bademi, brokoli, seme bundeve, krompir, indijski orah, banana i neke namirnice koje nisu baš uobičajene na srpskoj trpezi kao što su crni pasulj, mung pasulj, švajcarska blitva, avokado itd…

Koje su dnevne potreba za magnezijumom?

Dnevne potrebe  su različite i zavise od uzrasta i pola, a i posebne su tokom trudnoće i dojenja. Deci do tri godine je potrebno oko 75-80 mg ovog minerala, onoj od 4-8 godina oko 130 mg, od 9-13 godina oko 240 mg, od 14-18 godina dečacima je potrebno oko 410 mg, a devojčicama oko 360. Odraslim muškarcima je potrebno oko 410-420 mg, a ženama oko 320. Tokom trudnoće potrebe su veće pa su oko 360 mg, a tokom dojenja su od 310-320 mg.

Kako se određuje doza magnezijuma?

Ako se magnezijum uzima u obliku suplemenata najbezbednije doze za odrasle su one do 350 mg dnevno, neki maksimum koji biste smeli da uzimate bez konsultacije lekara je do 400 mg (zavisi od potreba jer se jedan deo unese i putem ishrane). Za decu do 8 godina doze su od 65 mg-100 mg dnevno, a za stariju su od 100 mg-350 mada bez konsultacije pedijatra ne bi trebalo sami da određujete dozu detetu.

Važno je naglasiti da veće doze magnezijuma od ovih se jedino mogu uzimati pod nadzorom lekara.

U sledećem tekstu ćemo pisati o pozitivnim i negativnim efektima magnezijuma, kao i tome koliko smete dugo da ga koristite i da li sme da se pije zajedno sa lekovima.

Dopada vam se članak? Lajkujte nas i čitajte nove tekstove svake nedelje.

7 komentara na članak “Magnezijum – Mg, o njegovoj ulozi i kako da znate da ga nemate dovoljno!3 minuta čitanja

  1. Mnogo je velika moda da se magnezijum propagira, reklamira, nudi, prepisuje, uzima. Navedeni znaci su jaki nespecifični i nesigurni. Najbolje je da uradite magnezijum u serumu (krvi) i u 24 časovnoj mokraći. Dobar deo ljudi ima povišene vrednosti magnezijuma i oni nikako ne bi smeli da uzimaju tek tako preparate magnezijuma. Ako su vam vrednosti magnizujuima ispod donje granice uzmajte magnezijum. Ako su u granicama normalnih vrednosti nemojte da destabilzujete organizam. Ako imate visoke vrednosti magnezijuma NE SMETE da dodatno uzimate magnezijum (bez obzira na to koliko bi neko od toga zaradio)

  2. Problem kod određivanja magnezijuma u krvi i u urinu je što se samo 1 % Mg nalazi u krvi , a ostatak je u kostima i drugim tkivima , pa je interpretacija rezultata prilično nepouzdana da bi se radila rutinski. Inače , retko se dešava da ljudi imaju povećane vrednosti magnezijuma ako su zdravi i ako ga unose samo ishranom. Stanja u kojima dolazi do njegovog povećanja je kad se previše unosi u obliku suplemenata (više od 350 mg dnevno i u dužem vremenskom periodu) , kad se unose antacidi koji ga sadrže i laksativi i ako se ima problem sa njegovim izlučivanjem jer se izbacuje urinom. Inače , bolesti u kojima se sreće povišen nivo magnezijuma su bubrežne insuficijencija, hiperparatiroidizam, hipotiroidizam i druge , ali zato su tu lekari da pacijentima koji boluju od ovih bolesti skrenu pažnju i daju im savet ne samo šta treba da uzimaju od lekova, nego i od suplemenata.

  3. Ja povremeno koristim mg gel.Utrljavam ga u kozu na delovima ruku i nogu.Da li mi mozete reci koliko je to efikasno i koliko cesto to raditi.?
    Hvala u napred
    S’ postovsnjem Marina Nikolic

    1. Postovana,
      Do sada sprovodjene studije su testirale njegovo dejstvo 4-6 nedelja sa upotrebom jednom dnevno, ali tim studijama i dalje nije dokazano da se on bolje apsorbuje jer je broj ispitanika bio mali, tako da neke zvanicne preporuke ne mozemo da Vam damo. Jedino se pridrzavajte uputstva proizvodjaca, a ako bolujete od nekih hronicnih bolesti i imate neku terapiju, onda konsultujte svog izabranog lekara.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *