napadi panike

Napadi panike4 minuta čitanja

Većina ljudi doživi jednom ili dvaput u životu napad panike, ali to ne znači da boluju od ovog poremećaja. Napadi panike se obično dešavaju u jako stresnim situacijama i obično prestaju kad taj stres prođe. Ali ako napadi panike krenu da se ponavljaju učestalo, onda se verovatno radi o paničnom poremećaju. Šta su u stvari napadi panike i panični poremećaj?

Napad panike je doživljaj intezivnog straha koji vas neočikavano savlada , a praćen je gomilom drugih fizičkih simptoma. Ljudi koji su doživljali napade panike su ih opisivali kao totalno gubljenje kontrole nad sobom jer su imali osećaj da će nešto mnogo loše da im se desi, da će da umru, tresli su, ubrzano su disali, imali su osećaj da će da se uguše, puls ima je strahovito bio ubrzan, stezalo ih je u grudima, mislili su da doživljavaju infarkt, nisu mogli da gutaju, imali su osećaj kao da gube tlo pod nogama i da lude, takođe su znojili, imali su grčeve u stomaku, povraćalo im se, imali su glavobolju, vrtoglavicu…

Najintezivniji simptomi dostižu vrhunac za nekih deset minuta, da bi se tegobe smirile u narednih pola sata do sat vremena. I to je u redu, tegobe prođu ali posledica toga je što kad ti napadi počnu da se učestalo dešavaju, imate konstantan strah kad će sledeći napad da se desi! Zamislite da živite u konstantnom strahu kad će opet napad da se desi?! Jer ti napadi se dešavaju iznenada, mogu da se dese na poslu, u školi, da vas probude iz sna, mogu da se dese dok vozite kola, bukvalno ne biraju ni vreme ni mesto! I zbog toga ozbiljno narušavaju kvalitet života! U stvari zbog toga što napadi panike daju dosta fizičkih simptoma, mnogi ljudi koji pate od njih često posećuju lekara i hitnu pomoć jer smatraju da su životno ugroženi. Iako je važno isključiti moguće zdravstvene uzroke simptoma koje daju bolesti srca i krvnih sudova, kao i organa za disanje, često je panika koja se previdi kao potencijalni uzrok – a ne obrnuto. Uvek kad se pojavi pacijent sa teškoćama u disanju, bolovima u grudima, ubrzanim pulsom, oznojen i preplašen pristupa mu se tako što se obavi kompletan fizikalni pregled i analize da se prvo isključe bolesti srca i pluća, pa tek onda se razmišlja o drugim mogućim uzrocima.

Ono što treba da znate da svako može da ima napad panike i da oboli od paničnog poremećaja jer u svačijem životu nažalost mogu da se dese veliki stresovi i traumatični događaji koji su obično uzroci ovog problema kao što su: smrt ili teška bolest bliskih osoba, razvod, psihičko ili fizičko zlostavljanje, teške nesreće ili napadi, čak i rođenje deteta koje je samo po sebi lep događaj može da bude okidač… Nekada naravno, ne mora da postoji stres ili traumatični događaj, nego je struktura ličnosti takva da se jednostavno teško nosi sa svakodnevnim izazovima, pa onda se onda na takvom tlu razvija panični poremećaj.

Zato ne bi trebalo da potcenjujete ono što osećate, ali ni ono što drugi osećaju jer ako se ovaj poremećaj ne leči može da dovede do razvoja različitih fobija ( strah od otvorenog prostora i socijalna fobija su jako česti kod ljudi koji imaju ovaj problem), takođe mogu da nastanu problemi na radnom mestu i školi, može da dođe do razvoja depresije i drugih psihijatrijskih bolesti, do samoubistva, do alkoholizma i narkomanije… Zato pomozite sebi, ali i drugima!!!

Kako da pomognete sami sebi? Pre svega, ako ste već započeli psihoterapiju i lečenje medikamentima, držite se toga i budite uporni. Ako smatrate da Vam ne odgovara ta terapija, ne prekidajte je sami, nego uvek u dogovoru sa stručnjakom. Suočavanje sa svojim strahovima je teško, ali odlasci na seanse Vam pomažu da i dalje budete u dodiru sa spoljašnjim svetom van onih svakodnevnih aktivnosti koje morate da obavljate ( kao što su posao , kupovina i sl ), pod uslovom da niste odustali i od njih. Često se ljudi koji imaju panični poremećaj zatvaraju u kuću i ne izlaze ako baš ne moraju. Budite fizički aktivni koliko možete, naučite neke tehnike disanja i relaksacije, upišite jogu-sve su to pomoćni načini da sebi olakšate tegobe. Trudite se da smanjite unos kofeina, prestanite da pušite i da pijete alkohol jer ovo sve pogoršava napade panike. I naravno, potrudite se da spavate dovoljno koliko god to zvučalo nemoguće…

Dopada vam se članak? Lajkujte nas i čitajte nove tekstove svake nedelje.

Pitajte nas, recite šta mislite :)

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *