generalizovani anksiozni poremecaj

Generalizovani anksiozni poremećaj – GAP4 minuta čitanja

Generalizovani anksiozni poremećaj – GAP ( gap – kako to zgodno zvuči jer to na engleskom znači pukotina).

Čuveni engleski profesor psihijatrije Malcolm Lader je definisao generalizovani anksiozni poremećaj – GAP kao preteranu i neodgavarajuću zabrinutost koja je uporna i nije ograničena na date okolnosti.

Šta u stvari znači generalizovani anksiozni poremećaj – GAP?

Generalizovani anksiozni poremećaj znači da stalno mislite da će nešto najgore da se desi i zbog toga neprestano brinete, a samim tim polako prestajete da budete funkcionalna osoba.

Gde je glavni problem?

Problem je što tu nije samo jedan grozan scenario, nego hiljadu njih, koji se vezuje za svaku sferu života.

Npr: brinete se da ćete da izgubite posao i ako za to postoji realna mogućnost i normalno je što to stvara anksioznost.

Ali umesto da se potrudite na tom poslu i/ili da počnete da tražite drugi, onda počinjete da mislite da ako izgubite posao da ćete da izgubite i ženu i decu, da ćete da završite na ulici, gladni i bosi, a nemate razloga za to jer žena ima posao i voli vas, deca su već odrasla.

Da li generalizovani anksiozni poremećaj – GAP može da naruši zdravlje?

Generalizovani anksiozni poremećaj – GAP prati čitav niz fizičkih i psihičkih simptoma kao što su tahikardija, bolovi u grudima, aritmije, drhtavica (tremor), preterano znojenje, problemi sa koncentracijom i sa uspavljivanjem i sa tim da ostanete uspavani.

Takođe, preterana osetljivost (kratak fitilj, zatvarate se u sebe , gubitak poverenja u druge, gubitak samopouzdanja), nemogućnost da se opuste…

U suštini zbog te preterane zabrinutosti koja počne od jedne stvari, ali se proširi i na druge.

Čovek prestaje polako da funkcioniše i umesto da bude efikasan i da rešava probleme, njemu se samo obaveze i problemi gomilaju (što stvarni, što nestvarni).

I tu ulazimo u začarani krug.

To je pojednostavljena šema kako jedan stvaran problem izrodi milion drugih problema koji često nemaju realnu osnovu i zašto je ovaj poremećaj postao tako učestao.

Ali, postoji i ona druga strana, kad težnja da sve kontolišete i da sve bude perfektno, vas tera u anksioznost!

Često se ambiciozni i uspešni ljudi susreću sa generalizovanim anksioznim poremećajem jer ta neodoljiva potreba da bude sve savršeno i pod njihovom kontrolom ne može da se realizuje!

Prosto postoje stvari na koje ne može da se utiče i to treba prihvatiti.



Koliko brzo se razvije generalizovani anksiozni poremećaj – GAP?

Ne postajete generalizovano anksiozni preko noći. Obično postoji neki stvaran uzrok, recimo problemi u braku koji nikako da se prevaziđu.

Odnos među partnerima je sve lošiji i na kraju jedino rešenje postaje razvod, a ta anksioznost koja bi nestala i bila prevaziđena izlaskom iz takve veze se samo produbljuje i ona se polako projektuje i na decu i na kolege na poslu i na sve ostalo, dok vas polako ne obuzme celu.

Toliko vas obuzima da niste više u stanju da obavljate svoje zadatke na poslu dovoljno efikasno.

Polako zapostavljate odnose sa porodicom i prijateljima jer ste neprestano opterećeni svojim problemom, a ništa ne činite konkretno po pitanju rešavanja.

To neiznalaženje rešenja dovodi do toga da ne samo da prestajete da budete da sposobni da obavljate svakodnevne aktivnosti, kao što je rad na poslu, kuvanje, igra sa decom, već ta konstantna zabrinutost može da dovede i do depresije koja je sama za sebe tema.

Otprilike je to jednostavno objašnjen težak stepen GAP-a.

Da li svi imaju težak oblik generalizovanog anksioznog poremećaja?

Većina ljudi ima umeren i blaži generalizovani anksiozni poremećaj.

To znači da mogu da funkcionišu u društveno prihvatljivim okvirima, da obavljaju svoj posao i da koliko toliko neguju odnose sa porodicom i prijateljima.

Kod njih takođe postoji nezadovoljstvo i anksioznost koje se ispoljavaju u manjem obliku, ali isto imaju fizičke i psihičke tegobe koje su samo blažeg stepena.

Često da se loše osećaju pravdaju preteranim obavezama, obično imaju izlive besa, ili lako zaplaču, znaju da na početku krive i neke druge za svoje nezadovoljstvo.

Šta treba da uradite?

Ono što je bitno da prepoznate te simptome kod sebe i da reagujete na vreme.

Ta dugotrajna anksioznost dovodi do toga da postajete zaista nesrećni i umesto da vodite sadržajan život i da budete zadovoljni u svojoj koži, vi tavorite i gubite vreme na stvari koje nisu vredne toga.

Zato dozvolite sebi da potražite pomoć, odlazak kod psihijatra ili psihoterapeuta nije ništa strašno.

Terapija isto nije ništa strašno, podelite sa profesionalcem, ali i sa najbližima šta vas muči jer život je jedan i treba ga živeti punim plućima.

Dopada vam se članak? Lajkujte nas i čitajte nove tekstove svake nedelje.

5 komentara na članak “Generalizovani anksiozni poremećaj – GAP4 minuta čitanja

  1. Molim za savet, kako leciti klamidiju u ocima? Vise meseci koriscene Zymaxid kapi, ali bezuspasno.

  2. Poštovana , pored antibiotskih kapi koje se stavljaju u oči , trebalo bi i piti antibiotik prema antibiogramu. Na žalost ta bakterija je uporna i trebalo bi da se leči i partner , a inače Chlamydiom pored seksualnog puta , OČI mogu da se inficiraju i korišćenjem peškira ili pribora za šminku nekoga koje zaražen. Takođe trebalo bi da bacite šminku za oči i pribor koji ste koristili tokom infekcije.

  3. Postovani pijem seroxat i xanax evo 7 mjeseci stanje se dosta popravilo panicnih skoro da nemam borim se da drugi ne primijete al cesto imam simptome aksioznosti stezanje glave ponekad mi vilica trne,zanosi me ne stalno al obicno po 15h pocne po koji simptom.ujutro pijem seroxat 20 i xanax 0.5 posle rucka 10mg seroxata i uvece 0.25 xanaxa zakazala sam termin kontrole kod psihijatra al me interesuje vase misljenje dal je uredu da i pored terapije mi se to javlja?

    1. Poštovana, jeste normalno morate samo da budete uporni, pijete terapiju i idete na preglede.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *